Vragen over belastingen
Hier vindt u vragen en antwoorden over de gemeentelijke belastingen, zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing en onroerendezaakbelasting. Als u op de inhoudsopgave aan de rechterkant klikt springt u vanzelf naar het juiste onderwerp.
Belastingaanslag
Hebt een huurwoning? Dat betaalt u alleen afvalstoffenheffing.
Hebt u een koopwoning? Dan ziet u 2 heffingen op uw belastingaanslag. De afvalstoffenheffing en de rioolheffing. En een belasting, de onroerendezaakbelasting.
Bij een heffing mag de opbrengst niet hoger zijn dan de kosten die de gemeente maakt. De opbrengsten van de afvalstoffenheffing mogen alleen worden uitgegeven aan kosten die de gemeente maakt voor het ophalen en verwerken van het afval. Bekijk deze video's voor meer informatie over wat er gebeurt met de opbrengsten van de afvalstoffenheffing:
- Waar Gaat Dat Heen Dan?: Inzamelen afval | #Ons010 - YouTube. Link opent een externe pagina
- Waar Gaat Dat Heen Dan?: Verwerken afval | #Ons010 - YouTube. Link opent een externe pagina
Hetzelfde geldt voor de rioolheffing. De opbrengst van deze heffing mag alleen gebruikt worden voor het ophalen en vervoer van afvalwater en regenwater. Bekijk deze video's voor meer informatie over wat er gebeurt met de opbrengsten van de rioolheffing:
- Waar Gaat Dat Heen Dan?: Geschiedenis Riolering | #Ons010 - YouTube. Link opent een externe pagina
- Waar Gaat Dat Heen Dan?: Afvalwater | #Ons010 - YouTube. Link opent een externe pagina
- Waar Gaat Dat Heen Dan?: Hemelwater | #Ons010 - YouTube. Link opent een externe pagina
Belastingen zijn inkomsten voor de gemeente. De opbrengsten van de onroerendezaakbelasting gaan naar de algemene pot. De gemeenteraad bepaalt zelf waar het geld voor wordt gebruikt.
Ja dat kan. U kunt dat aanvragen via Mijn Overheid. Link opent een externe pagina. U krijgt uw belastingaanslag dan in uw berichtenbox.
We proberen alle belastingaanslagen in hetzelfde jaar te versturen. Soms lukt dat niet. Dan hebben wij bijvoorbeeld nog niet alle gegevens. Of we zien na een controle dat er nog belastingaanslagen moeten worden verstuurd.
We begrijpen dat dit voor u vervelend kan zijn. We mogen van de wet aanslagen versturen van 3 jaar terug, maar we proberen dat zoveel mogelijk te voorkomen.
Betalen
Het rekeningnummer van de gemeente is NL97ABNA0644512113.
Maakt u zelf een bedrag over? Vermeld dan uw vorderingsnummer.
De makkelijkste manier is via Mijn Loket. U betaalt dan via iDeal.
U kunt het bedrag ook zelf overmaken op rekeningnummer NL97ABNA0644512113. Vermeld altijd uw vorderingsnummer. Op uw belastingaanslag ziet u uw vorderingsnummer.
U kunt uw belastingaanslag ook met automatische incasso betalen. Het bedrag wordt dan in 12 maanden van uw rekening afgeschreven. De jaren erop betaalt u dan ook met automatische incasso. Totdat u de automatische incasso stopt.
Als laatste manier kunt ook een betalingsregeling aanvragen. U maakt dan het bedrag zelf over. U kunt zelf kiezen in hoeveel maanden u betaalt.
Voor meer informatie kijkt u op de pagina Gemeentelijke belasting betalen.
Als u moeite heeft met het betalen van uw belastingaanslag kunt u kwijtschelding aanvragen. Dit kan alleen voor een deel van de afvalstoffenheffing. Of u kwijtschelding kunt krijgen hangt af van uw persoonlijke situatie. Kijk voor meer informatie op de pagina Kwijtschelding.
U kunt ook een automatische incasso of betalingsregeling aanvragen. U betaalt uw belastingaanslag dan in 12 maanden. Voor meer informatie ga naar Gemeentelijke belasting betalen.
Voor betalen vanuit het buitenland heeft u het IBAN NL97ABNA0644512113 en BIC ABNANL2A nodig.
Als u te veel of dubbel heeft betaald, kijken we eerst of u nog andere bedragen open heeft staan. Heeft u een bedrag openstaan? Dan verreken we het teveel betaalde hiermee.
Heeft u niets openstaan? Dan krijgt u het te veel betaalde bedrag binnen 6 weken teruggestort.
Ga naar Mijn Loket. Link opent een externe pagina en controleer of wij uw rekeningnummer hebben. Staat uw rekeningnummer niet ingevuld? Vul het in. Zo kunnen wij u sneller terugbetalen.
Dat kan gebeuren. Stuur uw betaalbewijs naar financieleinfogbr@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Ga naar Mijn Loket. Link opent een externe pagina en controleer of wij uw rekeningnummer hebben. Staat uw rekeningnummer niet ingevuld? Vul het in. Zo kunnen wij u sneller terugbetalen.
Heeft u geen e-mail? Dan kunt u het betaalbewijs ook per post sturen. Zet in de brief ook uw rekeningnummer. Het adres is:
Gemeente Rotterdam
Belastingen
Postbus 924
3000 AX Rotterdam.
U ontvangt ook nog een brief waarin staat hoeveel geld u terugkrijgt.
Betalen in delen
Ja dat kan. U kunt uw belastingaanslag met automatische incasso betalen. Het bedrag wordt dan in 12 maanden van uw rekening afgeschreven. De jaren erop betaalt u dan ook met automatische incasso. Totdat u de automatische incasso stopt.
Of u vraagt een betalingsregeling aan. U kunt zelf kiezen in hoeveel maanden u betaalt. U maakt dan het bedrag elke maand zelf over. De betalingsregeling is alleen voor de belastingaanslag waarvoor u de regeling aanvraagt. Voor de volgende belastingaanslag moet u dus opnieuw een regeling aanvragen.
Voor meer informatie ga naar Gemeentelijke belasting betalen.
Met een automatische incasso betaalt u uw belastingaanslag in 12 maanden. U machtigt de gemeente om het bedrag automatisch van uw rekening af te schrijven. De jaren erop betaalt u dan ook met een automatische incasso. Totdat u de machtiging stopt.
Bij een betalingsregeling maakt u het bedrag zelf over. U kunt zelf kiezen in hoeveel maanden u betaalt. De betalingsregeling is alleen voor de belastingaanslag waarvoor u de regeling aanvraagt. Voor de volgende belastingaanslag moet u dus opnieuw een regeling aanvragen.
Een automatische incasso regelt u via Mijn Loket. Link opent een externe pagina.
Een betalingsregeling tot 12 maanden vraagt u aan in Mijn Loket. Link opent een externe pagina.
Als u een betalingsregeling voor meer dan 12 maanden wilt, dan hebben we meer informatie van u nodig. Op de pagina Gemeentelijke belasting betalen kunt u een formulier invullen om deze betalingsregeling aan te vragen.
U krijgt een brief wanneer de automatische incasso ingaat. Op deze brief staat ook wanneer de eerste betaling van uw rekening wordt afgeschreven. Hebt u al eerder een machtiging gegeven? Dan ziet u op de belastingaanslag wanneer de automatische incasso van uw rekening wordt afgeschreven.
Wanneer u al eerder een machtiging tot automatische incasso hebt gegeven ziet u dit op de belastingaanslag. Heeft u pas een aanvraag gedaan? Dan krijgt u een brief met de bevestiging.
U kunt een nieuwe betalingsregeling aanvragen via de pagina Gemeentelijke belasting betalen.
Bezwaar
Hebt u een belastingaanslag rioolheffing ontvangen, maar u bent niet aangesloten op het riool? Dan kunt u bezwaar maken. De snelste manier is via Mijn Loket. Link opent een externe pagina. Komt u er digitaal niet uit. Dan kunt u ook per brief bezwaar maken. Kijk voor meer informatie op de pagina Bezwaar maken tegen belastingaanslag.
U kunt per post bezwaar maken. Stuur een brief naar:
Gemeente Rotterdam
Belastingen
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
Zet in uw brief de reden van uw bezwaar. Vergeet niet uw handtekening onder uw bezwaar te zetten.
Als u bezwaar maakt krijgt u alleen automatisch uitstel van betaling voor de afvalstoffenheffing. Als u bezwaar maakt tegen uw WOZ-waarde, kunt u alleen uitstel van betaling krijgen voor het deel waartegen u bezwaar maakt. Dit moet u aangeven bij uw bezwaar. Geeft u niets aan, dat krijgt u geen uitstel.
Wij proberen u binnen 3 maanden een beslissing te geven op uw bezwaar. Soms lukt dat niet. Volgens de wet moeten wij u een beslissing geven in hetzelfde jaar als u vóór 20 november van het jaar bezwaar maakt.
Maakt u tussen 19 november en 31 december bezwaar? Dan krijgt u binnen 6 weken na uw bezwaar een beslissing. Als we meer tijd nodig hebben, mogen wij dat met 6 weken verlengen.
U heeft 6 weken om bezwaar te maken na de datum dat op uw belastingaanslag staat. Dit is de wettelijke termijn.
Na 6 weken bezwaar maken
Maakt u bezwaar na 6 weken? Dan kunt u alleen bezwaar maken per brief. Wij behandelen uw bezwaar wel, maar u kunt niet meer naar de rechtbank om tegen de uitspraak in beroep te gaan. Uw bezwaar is dan 'niet-ontvankelijk'. Tegen de uitspraak over het 'niet-ontvankelijk' zijn van uw bezwaar kunt u wel in beroep gaan.
Pro forma bezwaar
Wilt u bezwaar maken, maar heeft u meer tijd nodig om bijvoorbeeld stukken compleet te maken? Maak dan binnen 6 weken een ‘pro-forma’ bezwaar. Hierin geeft u aan dat u bezwaar maakt, maar dat u uw bezwaar later motiveert. In het pro forma bezwaar moeten verder dezelfde gegevens staan als in een gewoon bezwaarschrift. In uw ontvangstbevestiging ziet u voor wanneer u uw motivatie moet indienen.
Als u het niet eens bent met onze beslissing kunt u nog in beroep gaan. Kijk voor meer informatie op de pagina Beroep belastingen.
Ja, u kunt bezwaar maken via een bureau. Wij raden u aan om het zelf te doen.
Incasso
Als u niet op tijd betaalt, krijgt u van ons eerst een herinnering. Hier komen geen extra kosten bij. U heeft dan weer 2 weken om uw belastingaanslag te betalen.
Kunt u niet betalen? Neem dan contact op via 14 010. Misschien kunt u kwijtschelding aanvragen. Of het bedrag in delen betalen.
Als u nog steeds niet betaalt of contact opneemt dan sturen wij u de volgende brieven. Zodra u betaalt of bijvoorbeeld een betalingsregeling afspreekt, stopt het invorderingsproces. Dus als u bijvoorbeeld betaalt na de aanmaning, ontvangt u geen dwangbevel.
- Aanmaning. Er komt dan een bedrag van € 9 of 19 boven op uw belastingaanslag. Het ligt aan de hoogte van het openstaande bedrag hoeveel u extra moet betalen. U heeft 14 dagen om te betalen.
- Dwangbevel. Uw belastingaanslag wordt minimaal met € 49 verhoogd. U heeft 2 dagen om te betalen.
- Beslag. Na het dwangbevel kunnen wij beslag leggen op uw salaris of uitkering of op uw bankrekening. De extra kosten liggen eraan welk beslag u krijgt en de kosten die wij maken.
Kijk voor meer informatie op Betaal op tijd.
Het kan zijn dat u uw belastingaanslag via Mijn Overheid. Link opent een externe pagina krijgt. U krijgt de belastingaanslag dan niet meer per post.
Het kan zijn dat u heeft betaald op het moment dat wij de herinnering opstuurde. U kunt de herinnering dan weggooien. In Mijn Loket. Link opent een externe paginaziet u of wij de betaling al hebben verwerkt.
Kwijtschelding
Nee, de energietoeslag telt niet mee als vermogen.
Ja, het bedrag dat u heeft ontvangen telt mee bij uw vermogen. Het Rijk heeft dit bepaald.
Ja, u mag spaargeld hebben. Hoeveel spaargeld u mag hebben hangt af van uw situatie. Dit is ongeveer:
- Alleenstaand: maximaal ongeveer € 3.400
- Alleenstaand ouder: maximaal ongeveer € 4.400
- Echtgenoten: maximaal ongeveer € 4.600
Is uw banksaldo net boven dit bedrag? Dan kan u misschien toch recht hebben op kwijtschelding.
Op de website bereken uw recht. Link opent een externe pagina ziet u in een paar stappen waar u misschien recht op heeft. U ziet of u in aanmerking kan komen voor bepaalde toeslagen en of u kans heeft op kwijtschelding.
De snelste en makkelijkste manier is om kwijtschelding digitaal aan te vragen via Mijn Loket. Link opent een externe pagina.
Lukt het niet online? Dan kunt u het formulier mailen of per post opsturen. Het formulier vindt u op de pagina Kwijtschelding.
U kunt alleen kwijtschelding krijgen voor de afvalstoffenheffing.
Kwijtschelding is mogelijk voor 76,5% van het bedrag afvalstoffenheffing.
23,5% van het bedrag moet u zelf betalen.
Eenheid | Totaal aanslag | Bedrag kwijtschelding | Te betalen |
---|---|---|---|
Eenpersoonshuishouden | € 337,10 | € 257,88 | € 79,22 |
Tweepersoonshuishouden | € 403,90 | € 308,98 | € 94,92 |
Huishouden van 3 of meer personen | € 437,30 | € 334,53 | € 102,77 |
U kunt kwijtschelding aanvragen tot 3 maanden nadat u de belastingaanslag helemaal heeft betaald. Probeer als u de afvalstoffenheffing ontvangt, zo snel mogelijk kwijtschelding aan te vragen. Na de uiterste betaaldatum kunt u extra kosten krijgen. Deze kosten moet u zelf betalen. Dit is niet het geval als u op tijd kwijtschelding aanvraagt.
Als u ZZP’ers bent kunt u ook kwijtschelding aanvragen. Dit kan online via Mijn Loket. Link opent een externe pagina.
Lukt het niet online? Dan kunt u het formulier mailen of per post opsturen. Het formulier vindt u op de pagina Kwijtschelding.
U kunt bij uw aanvraag de gemeente toestemming geven om uw gegevens jaarlijks te controleren. Als u toestemming geeft, hoeft u niet elk jaar opnieuw kwijtschelding aan te vragen. De gemeente informeert u over de uitslag.
Wijziging situatie
Wat er gebeurt met uw gemeentelijke belastingaanslag als u verhuist ligt aan de soort belasting en waar u heen verhuist.
Afvalstoffenheffing
Alle huishoudens ontvangen de afvalstoffenheffing voor een heel jaar.
Verhuist u binnen de gemeente?
De maanden dat u niet meer op uw oude adres woont, hoeft u niet te betalen. Als u in 1 keer hebt betaald, dan krijgt u het teveel betaalde bedrag terug. Op uw nieuwe adres ontvangt u een belastingaanslag voor de andere maanden. We berekenen dit altijd per hele maand. Dus stel u verhuist op 12 juli. Dan betaalt u van januari tot en met juli de afvalstoffenheffing op uw oude adres. En van augustus tot en met december op het nieuwe adres.
Verhuist u naar een nieuwe gemeente?
De maanden dat u niet meer op uw oude adres woont, hoeft u niet te betalen. Als u in 1 keer hebt betaald, dan krijgt u het teveel betaalde bedrag terug. Op uw nieuwe adres ontvangt u van uw nieuw gemeente een belastingaanslag voor de andere maanden. We berekenen dit altijd per hele maand. Dus stel u verhuist op 12 juli. Dan betaalt u van januari tot en met juli de afvalstoffenheffing op uw oude adres. En van augustus tot en met december op het nieuwe adres van uw nieuwe gemeente.
Rioolheffing en onroerendezaakbelasting (ozb)
De rioolheffing en ozb krijgt u als u een koopwoning hebt en ontvangt u over een hele jaar. Als u verhuist krijgt u geen geld terug van de gemeente. Dit wordt meestal verrekent met de koper van uw huis. En dat regelt u bij de notaris. Voor het nieuwe adres ontvangt u geen nieuwe aanslag van de onroerendezaakbelasting en rioolheffing voor het jaar dat u verhuist.
Hoeveel bewoners er op het adres wonen op 1 januari van het belastingjaar bepaalt hoeveel afvalstoffenheffing u moet betalen voor het jaar. Bijvoorbeeld. U woont met 3 mensen op uw adres. Voor dit jaar betaalt u het tarief van 'meer dan 2 personen’' Als 1 bewoner verhuist op 3 maart dan blijft uw belastingaanslag hetzelfde. In het volgende belastingjaar wordt de afvalstoffenheffing met berekend met het tarief van '2 personen'.
Overlijdt uw partner of huisgenoot die de belastingaanslag kreeg, en blijft u op het adres wonen? Dan verandert de belastingaanslag van het jaar niet. Hoeveel bewoners er op het adres wonen op 1 januari van het belastingjaar bepaalt hoeveel afvalstoffenheffing u moet betalen voor het jaar. Dit geldt ook als u bijvoorbeeld de belastingaanslag ontvangt en uw partner of huisgenoot overlijdt.
Woonde de overledene alleen en woont er met het overlijden niemand meer op het adres? Dan verandert de belastingaanslag. Over de hele maanden na het overlijden hoeft er geen afvalstoffenheffing betaald te worden. De erven krijgen hiervan bericht. Was de afvalstoffenheffing in 1 keer betaald? Dan wordt het resterende bedrag terugbetaald. Is er een automatische incasso? Dan stopt deze automatisch zodra het verschuldigde bedrag is betaald.
De rioolheffing en onroerendezaakbelasting gelden voor het hele jaar.