Meldpunt Zorgen om een Ander
Maakt u zich zorgen om iemand in uw omgeving? Om uw buurvrouw, die steeds vaker dingen vergeet? Om iemand bij wie de gordijnen overdag dicht blijven en die de deur niet meer opendoet? Of misschien om uw buurman, die niet meer buiten komt? U kunt uw zorgen melden door te bellen naar het meldpunt Zorgen om een Ander of online via deze pagina.
Bel het meldpunt Zorgen om een Ander op telefoonnummer 010 267 07 00. U kunt bellen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Dit gebeurt er als u belt:
- U krijgt een deskundige medewerker van het meldpunt Zorgen om een Ander aan de telefoon.
- U vertelt waarom u belt.
- De medewerker stelt u vragen om in te schatten wat er aan de hand is met de persoon over wie u belt.
- De medewerker geeft de melding door aan een geschikte organisatie in de wijk.
- Deze organisatie gaat met de melding aan de slag. Dit kan bijvoorbeeld een bezoek aan de persoon in kwestie zijn of een doorverwijzing naar juiste zorg.
- Is er een levensbedreigende situatie? Bijvoorbeeld als iemand dringend medische hulp nodig heeft. Of bij brand of als u een inbraak, mishandeling of overval ziet gebeuren. Dan belt u altijd 112 voor spoedeisende hulp!
- Twijfelt u of u wel moet melden? Of wilt u meer informatie? Neem dan ook contact op met het meldpunt Zorgen om een Ander.
- U kunt niet anoniem melden, maar u kunt wel anoniem blijven. Dat betekent dat u zich wel bekend moet maken. Maar de persoon over wie u zich zorgen maakt hoeft niet te weten van uw melding.
Ga naar www.meldpuntzorgenomeenander.rotterdam.nl. Link opent een externe pagina om uw melding online door te geven.
De gemeente neemt uiterlijk de volgende werkdag contact met u op.
Dit gebeurt er als u een melding doet via het portaal:
- U ontvangt een bevestigingsmail als het meldpunt Zorgen om een Ander uw bericht heeft ontvangen.
- Op werkdagen belt een deskundige medewerker van het meldpunt u.
- De medewerker stelt u vragen om in te schatten wat er aan de hand is met de persoon over wie u zich zorgen maakt.
- De medewerker geeft de melding door aan een geschikte organisatie in de wijk.
- Deze organisatie gaat met de melding aan de slag. Dit kan bijvoorbeeld een bezoek aan de persoon in kwestie zijn of een doorverwijzing naar een juiste zorg.
- Is er een levensbedreigende situatie? Bijvoorbeeld als iemand dringend medische hulp nodig heeft. Of bij brand of als u een inbraak, mishandeling of overval ziet gebeuren. Dan belt u altijd 112 voor spoedeisende hulp!
- Twijfelt u of u wel moet melden? Of wilt u meer informatie? Neem dan ook contact op met het meldpunt Zorgen om een Ander.
- U kunt niet anoniem melden, maar u kunt wel anoniem blijven. Dat betekent dat u zich wel bekend moet maken. Maar de persoon over wie u zich zorgen maakt hoeft niet te weten van uw melding.
Melding psychische hulp
Sinds 1 januari 2020 geldt de Wet Verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz). Denkt u dat iemand een gevaar is voor zichzelf of anderen?
Ook dit kunt u melden bij meldpunt Zorgen om een Ander.
Meer over de Wvggz leest u op de pagina Melding psychische hulp (Wvggz).
Vragen en antwoorden
Familie of buren merken vaak als eersten als het niet goed met iemand gaat.
Het is belangrijk om dat te melden.
Zo kan iemand zo snel mogelijk hulp krijgen.
U kunt een melding doen als iemand één of meer van de volgende problemen heeft:
- Iemand gedraagt zich anders of is in de war.
- Iemand heeft weinig contact met anderen, leeft alleen en is eenzaam.
- Iemand ziet er vuil uit of heeft een vuil huis.
- Bij andere problemen, zoals verslaving of als iemand zichzelf of huisdieren niet goed verzorgt. Of als iemand met iedereen ruzie heeft.