Belastingen ondernemers
Iedere Rotterdamse ondernemer ontvangt elk jaar één of meerdere aanslagbiljetten van de gemeentelijke belastingen. Welke belastingen u als ondernemer betaalt heeft te maken met het soort bedrijf dat u heeft.
Op deze pagina leest u wat u kunt doen en welke belastingen er zijn. Bent u geen ondernemer? Kijk dan op de pagina Belastingen.
Welke belastingen betaal ik als ondernemer?
Aan het begin van het jaar ontvangen de meeste ondernemers de gemeentelijke belastingaanslag Niet-woningen.
Eigenaren van een niet-woning betalen rioolheffing en onroerendezaakbelasting.
Gebruikers van een niet-woning betalen alleen OZB gebruikers heffing.
Niet-woningen zijn bijvoorbeeld kantoren, winkels, fabrieken of onbebouwde grond.
De gemeente geeft geld uit aan allerlei voorzieningen Bijvoorbeeld voor het aanleggen van groen of onderhoud van wegen.
Met het geld van de onroerendezaakbelasting betalen we de kosten hiervoor. Zo blijft Rotterdam een aantrekkelijke vestigingsplaats.
Eigenaren en gebruikers van een bedrijfspand betalen onroerendezaakbelasting. Dit is een percentage van de WOZ-waarde.
De WOZ-waarde geeft aan hoeveel het pand waard is. Lees hier meer over de WOZ-waarde.
Het totale bedrag dat de gemeente ontvangt voor de onroerendezaakbelasting moet elk jaar ongeveer hetzelfde zijn.
Wat kost het per jaar?
In 2024 betalen gebruikers 0,2782% van de WOZ-waarde. Dat is dat € 278,20 voor een waarde van € 100.000.
Eigenaren betalen 0,3904% van de WOZ-waarde. Voor iedere € 100.000 is dat € 390,40.
De gemeente is verantwoordelijk voor het ophalen en het vervoer van afvalwater en hemelwater (regen, sneeuw). Daarom onderhouden we het riool en leggen we bijvoorbeeld waterpleinen aan. Met het geld van de rioolheffing betalen wij de gemaakte kosten hiervoor. Zo blijft u gezond en houden we in Rotterdam droge voeten.
Wilt u meer weten over waar de rioolheffing naar toe gaat? Kijk op de pagina van het Waterloket.
Eigenaren van een bedrijfspand betalen rioolheffing. Hoeveel u betaalt ligt aan de WOZ-waarde van uw pand.
Wat kost het per jaar?
• Panden met een WOZ-waarde tot € 50.000 betalen € 57,30
• Panden met een WOZ-waarde tussen € 50.000 en € 200.000 betalen € 286,50
• Heeft u een pand met een WOZ-waarde van € 200.000 of hoger?
Dan betaalt u € 286,50 plus 0,11405% over het deel boven de € 200.00. Met een maximaal bedrag van € 2.482,70
Stel uw pand heeft een WOZ-waarde van € 500.000. U betaalt dan
€ 286,50 + (300.000 x 0,11405%) =
€ 286,50 + € 342,15 = € 628,65
Eigenaren en gebruikers van een roerende bedrijfsruimte betalen Roerende Woon- en Bedrijfsruimte Belasting (RWBB). Dit is een percentage van de waarde van de bedrijfsruimte.
Wat kost het per jaar?
In 2024 betalen gebruikers 0,2782% van de waarde. Dat is dat € 278,20 voor een waarde van € 100.000.
Eigenaren betalen 0,3904% van de waarde. Voor iedere € 100.000 is dat € 390,40.
Naast de belastingaanslag Niet-woningen kunt u als ondernemer nog bedrijfsreinigingsrecht, reclame-, precario- of logiesbelasting betalen.
De eerste drie aanslagen versturen we meestal in maart.
De logiesbelasting gaat per kwartaal.
Reclame- en precariobelasting betaalt u altijd over het jaar ervoor.
Rotterdam kent ook verschillende Bedrijveninvesteringszones (BIZ).
Bent u ondernemer in een BIZ-gebied dan betaalt u een heffing daarvoor.
De gemeente haalt bedrijfsafval op bij bedrijven. Daarna verwerkt de gemeente het bedrijfsafval. Met het geld van het bedrijfsreinigingsrecht betaalt de gemeente de hiervoor gemaakte kosten.
Het maakt niet uit hoeveel afval u heeft. De oppervlakte van uw bedrijfspand en de bedrijfscategorie (A,B,C) bepalen de hoogte van het tarief. De Standaard Bedrijfsindeling 2008-code (SBI-code. Link opent een externe pagina) staat op uw inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel bepaalt in welke categorie een bedrijf valt.
Vrijstelling aanvragen
Heeft u een contract met een erkende afvalinzamelaar, kunt u aantonen dat u geen bedrijfsafval heeft of zorgt de verhuurder van het pand voor het afvoeren van bedrijfsafval? Vraag dan vrijstelling aan.
Meer informatie over bedrijfsafval vindt u op de pagina Bedrijfsafval.
Wat kost het per jaar?
In 2024 gelden de volgende tarieven:
Categorie A
o van 0 tot 299 m2: € 496,30
o van 300 tot 499 m2: € 992,30
o van 500 tot 749 m2: € 1.488,60
o van 750 tot 1499 m2: € 2.481,00
Categorie B
o van 0 tot 99 m2: € 1.240,40
o van 100 tot 299 m2: € 1.860,80
o van 300 tot 499 m2: € 2.481,00
Categorie C
o van 0 tot 99 m2: € 496,30
o van 100 tot 299 m2: € 744,30
o van 300 tot 499 m2: € 1.240,40
o van 550 tot 1499 m2: € 1.488,60
De gemeente geeft geld uit aan allerlei voorzieningen om Rotterdam een aantrekkelijke vestigingsplaats te houden en maken. Met het geld van de reclamebelasting betaalt de gemeente de kosten hiervoor.
Ondernemers die reclame maken die je kan zien vanaf de openbare weg betalen reclamebelasting. Denk bijvoorbeeld aan een uithangboard, een geveltekst of een lichtbak. Het maakt daarbij niet uit of het op uw eigen terrein staat of op de openbare weg. Wat u betaalt ligt aan de plaats van de reclame en het aantal vierkante meters.
Wat kost het per jaar?
Hieronder een overzicht van de tarieven voor 2024:
Voor reclame-uitingen die bij een vestiging horen:
o Oppervlakte van reclame tot en met 30 m2: € 0.
o Elke vierkante meter (of een deel daarvan) boven de 30 m2: € 65,00.
Voor reclame-uitingen die niet bij een vestiging horen:
o Voor elke vierkante meter (of een deel daarvan): € 65,00.
De gemeente geeft geld uit aan allerlei voorzieningen om Rotterdam een aantrekkelijke vestigingsplaats te houden en maken. Met het geld van de precariobelasting betaalt de gemeente de kosten hiervoor.
Ondernemers die voorwerpen op, onder of boven de grond hebben betalen precariobelasting. Denk bijvoorbeeld aan terrassen, pijpleidingen en kabels, of luifels. Hoeveel u betaalt ligt aan het soort voorwerp en de grootte.
Wat kost het per jaar?
Hieronder een overzicht van de tarieven voor 2024:
Voor voorwerpen die bij een vestiging horen per jaar:
o Voor een oppervlakte van 1 m2 tot en met 50 m2: € 264,30.
o Voor een oppervlakte groter dan 50m2: Het basistarief (€ 264,30) plus € 34,70 voor elke m2 boven de 50m2.
o Voor voorwerpen die niet bij een vestiging horen per m2: € 34,70.
• Terrassen per jaar
o Tot en met 50 m2: € 0
o Meer dan 50 m2: € 36,10 voor elke m2 boven de 50 m2.
• Bouwplaats per week
o Per m2: € 1,50
• Kabels en buizen per jaar
o Kabels per meter: € 1,50
o Buizen en transportleidingen per meter: € 6,80
o Leidingviaducten per m2: € 13,90
Voor nutsleidingen zoals gas-, waterleiding- en stadsverwarmingsbuizen wordt geen precariobelasting geheven.
Wanneer toeristen naar Rotterdam komen, maakt de gemeente extra kosten. Bijvoorbeeld voor het schoonhouden van de stad. Om dit te kunnen betalen heft de gemeente logiesbelasting. Zo blijven we een aantrekkelijke stad voor iedereen.
Hebt u een hotel, Bed & Breakfast, of een camping? Of biedt u een andere vorm van overnachting aan? Dan betaalt u logiesbelasting aan de gemeente. U mag deze belasting doorberekenen naar uw gasten.
De logiesbelasting is 6,5% van de kale overnachtingsprijs. Dit is exclusief BTW.
Uitzondering: heeft uw gast met Airbnb geboekt? Dan betaalt hij de logiesbelasting meteen aan Airbnb. Airbnb betaalt het vervolgens aan de gemeente.
Zelf elk kwartaal aangifte doen
Na elk kwartaal heeft u een maand de tijd om aangifte te doen.
- Aangiftes vanaf 1 juli 2021
U doet aangifte via het aangifteportaal. U heeft hierover een e-mail gehad met daarin inloggegevens. Als u nog geen e-mail heeft ontvangen met inloggegevens, dan vraagt u de inloggegevens aan via het e-mailadres logiesbelastingdv@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina. - Aangiftes van vóór 1 juli 2021
U stuurt een e-mail naar logiesbelastingdv@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina. U vraagt in de mail om het aangifteformulier Logiesbelasting. Dit geldt alleen voor aangiftes van vóór 1 juli 2021.
Wat kost het per jaar?
U betaalt 6,5% van de kale overnachtingsprijs aan logiesbelasting. Dit is exclusief BTW.
Een BIZ is een winkelstraat of bedrijventerrein waar een groep ondernemers investeert in een betere onderneemomgeving. Er zijn verschillende BIZ-gebieden in Rotterdam. Bent u ondernemer in een BIZ-gebied, dan krijgt u elk jaar in het voorjaar en BIZ-aanslag. De hoogte hiervan hangt af van wat u als ondernemers in het BIZ-plan hebben opgenomen.
Het geld dat wij met de BIZ-aanslag krijgen, storten wij weer terug in de BIZ-stichting. De BIZ is voor en door ondernemers. De gemeente helpt de BIZ door de belastingen te innen voor de BIZ-stichting.
Kijk voor meer informatie op de pagina Bedrijveninvesteringszone.
Alle tarieven en regels over de verschillende gemeentelijke belastingen staan in verordeningen. Deze verordeningen staan op overheid.nl. Link opent een externe pagina. Klik op de belasting of heffing om naar de verordening 2024 te gaan.
- Rioolheffing. Link opent een externe pagina
- Onroerendezaakbelasting. Link opent een externe pagina
- Belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten. Link opent een externe pagina
- Bedrijfsreinigingsrecht. Link opent een externe pagina
- Precario- en reclamebelasting. Link opent een externe pagina
- Logiesbelasting. Link opent een externe pagina
Kwijtschelding
U kunt alleen kwijtschelding aanvragen voor privé belastingaanslagen. Bent u zelfstandig ondernemer of ZZP’er? Dan kunt u mogelijk kwijtschelding aanvragen voor de afvalstoffenheffing. Kijk hiervoor op de pagina kwijtschelding aanvragen.
U kunt geen kwijtschelding aanvragen voor zakelijke belastingaanslagen.
Er is een uitzondering. Hebt u schulden, maar kunt u een schuldenakkoord met alle schuldeisers treffen? Dan kunt u een voorstel indienen. Dit noemen wij een voorstel tegen finale kwijting.
U stelt voor welk bedrag u kunt betalen. Als de gemeente akkoord gaat, hoeft u het overige bedrag niet te betalen. U mailt dit voorstel naar: dwanginvorderingDV@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina. Stuur deze gegevens mee:
- Wat is uw totale schuldenlast?
- Welke andere schuldeisers zijn er? En hebt u deze allemaal aangeschreven?
- Welke schuldeisers zijn akkoord gegaan? Graag een bewijs bijvoegen van het akkoord tegen welk percentage.
- Is er een schuld bij de Rijksbelastingdienst en is de Rijksbelastingdienst ook akkoord gegaan met het voorstel?
- Welk bedrag denkt u te kunnen betalen aan de gemeente?
- Wat zijn momenteel uw inkomsten?
U kunt alleen finale kwijting krijgen als u alle bovenstaande gegevens naar ons opstuurt. U moet dus alle schuldeisers hebben aangeschreven.
Meer informatie
Is uw adres gewijzigd? Geef dat aan ons door. Stuur een brief naar:
Gemeente Rotterdam
Belastingen
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
Regelhulp
Eigen onderneming starten? Beantwoord 3 korte vragen om te zien wat u in uw situatie bij de gemeente kunt regelen.