Woonoverlast
Gepubliceerd op: 15-12-2016
Geprint op: 31-07-2021
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/woonoverlast/
Ga naar de hoofdinhoud

Woonoverlast is heel vervelend. U leest hier wat u eraan kunt doen. Gebruik onderstaande tips. Als u niets doet, wordt de woonoverlast vaak alleen maar erger.

Wat is woonoverlast?

  • Burenruzie, asociaal gedrag, agressie
  • Geweld, intimidatie, strafbare feiten
  • Drugsgebruik en alcoholgebruik
  • Geluidsoverlast
  • Pesterijen
  • Prostitutie
  • Stank
  • Vervuiling en verwaarlozing
  • Problemen rond de woning (kelderbox, portiektrap en galerij)

Wat kunt u doen om woonoverlast op te lossen?

Heeft u overlast van de buren? Probeer dan met hen hierover te praten. Als uw buren niet weten wat er mis is, kunnen zij het ook niet oplossen. Spreek uw buren op een rustig moment vriendelijk aan op hun gedrag. Vertel dat u overlast van hen ervaart en wat de overlast precies is. Wacht hier niet te lang mee. Probeer ruzie te voorkomen. Dat maakt de situatie alleen maar vervelender en de overlast wordt daarmee niet verholpen.

Misschien kunt u meer buren bij het gesprek betrekken? Want waarschijnlijk bent u niet de enige die overlast ervaart.

Komt u er samen niet uit?

Helpt een gesprek met uw buren niet? Of durft u het gesprek niet alleen aan? Dan kunt u de overlast bespreken bij de Advieslijn Woonoverlast. U krijgt dan advies over wat u kunt doen. Advieslijn Woonoverlast Rotterdam: 088 - 377 76 66, elke werkdag van 13.00-17.00 uur.

Bekijk hieronder een filmpje over de Advieslijn Woonoverlast.

Woonoverlast melden

Helpt een gesprek met uw buren niet? Dan kunt u de overlast melden bij uw verhuurder:

  • Bouwvereniging Onze Woning: Overlastmelding kunt u direct doen via info@bvow.nl of via 010 - 422 80 60 bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.
  • Havensteder: Overlastmelding kunt u direct doen via overlast, via Whatsapp op nummer 06 136 538 13, telefonisch 010 - 890 25 25 bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur of via het contactformulier.
  • Kolpa VVS Beheer: Overlastmeldingen kunt u direct doen bij klachten@kolpavvs.nl of via telefoonnummer 010 - 467 25 55, optie 1 bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.
  • Kolpa VvE Beheer: Overlastmeldingen kunt u direct doen bij info@kolpavve.nl of via telefoonnummer 010 - 467 25 55, optie 2 bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.
  • Maaswonen: Overlastmeldingen kunt u direct doen via formulier-complimenten-klachten, via info@maaswonen.nl of 010 - 407 07 04 bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur.
  • MVGM: Overlastmelding kunt u direct doen bij mijnhuurwoning of via kcc.wonen@mvgm.nl bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.
  • Ressort Wonen: Overlastmeldingen kunt u direct doen via info@ressortwonen.nl, via de website of via telefoonnummer 0181 - 25 20 99 van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 16.30 uur.
  • SOR: Overlastmelding kunt u direct doen via info@sor.nl of via telefoonnummer 010 - 444 55 55, bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 17.00 en op vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.
  • Vestia: Overlastmeldingen kunt u direct doen via stappenplan-overlast of via 088 -124 24 24 bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur.
  • Woonbron: Overlastmeldingen kunt u direct doen via overlast.
  • Wooncompas: Overlastmelding kunt u direct doen op het kantoor van Wooncompas, via overlast-melden of via telefoonnummer 0180 - 49 49 49, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
  • Woonstad: Overlastmeldingen kunt u direct doen bij klacht-of-overlast/overlast of via telefoonnummer 010 - 440 88 00 bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur
  • WVHwonen: Overlastmelding kunt u direct doen via Info@wvhwonen.nl of via telefoonnummer 0174 - 38 99 40 bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur.
  • Vereniging Van Eigenaren (VVE): Bekijk de website voor meer informatie over het oplossen van woonoverlast.

Komt u er niet uit met uw verhuurder en uw buren? Neem dan contact op met de gemeente:

Bij ernstige woonoverlast buiten kantooruren of agressie:

Politie: bel 0900 - 88 44 of bij spoed 112.

Ernstige woonoverlast

Gaat het om ernstige woonoverlast? Dan bespreken de gemeente, politie, de verhuurder en/of de koopwoningeigenaar welke stappen nodig zijn om de woonoverlast op te lossen. Ernstige overlast is overlast die niet stopt als 1 organisatie, zoals bijvoorbeeld uw verhuurder, de overlastgever aanspreekt en afspraken maakt. De gemeente neemt dan de leiding. U krijgt een vaste contactpersoon. Die houdt u op de hoogte en u kunt met hem of haar over de overlast praten.

Overlast door een bedrijf?

Ervaart u overlast van een bedrijf, zoals geluids- of stankoverlast? Dan kunt u dit melden bij de milieudienst Rotterdam DCMR.

Bent u verhuurder?

Als verhuurder heeft u een belangrijke rol om woonoverlast te voorkomen of te stoppen. Dit kunt u doen:

  • Onderhoud de woning goed
  • Weet aan wie u een woning verhuurt
  • Controleer de gegevens die de verhuurder aanlevert
  • Controleer dat er niet te veel mensen in de woning wonen
  • Informeer uw huurders over wat woonoverlast is
  • Neem in het huurcontract op dat woonoverlast niet mag
  • Spreek uw huurder aan als er woonoverlast is
  • Verwijs iemand die woonoverlast aan u meldt naar de Advieslijn Woonoverlast Rotterdam voor advies of buurtbemiddeling
  • Zeg een huurcontract op als woonoverlast blijft doorgaan.

Wat doet de gemeente?

  • De gemeente werkt met u en de politie samen om de woonoverlast te stoppen
  • Inzet op de overlastgevende huurder en de omwonenden om de woonoverlast te stoppen. Bijvoorbeeld buurtbemiddeling of een opdracht van de burgemeester om iets niet of wel te doen om woonoverlast te stoppen (bestuurlijke gedragsaanwijzing)
  • De gemeente kan een verhuurdersvergunning niet verlenen of intrekken als de woonoverlast niet wordt aangepakt of blijft doorgaan
  • De gemeente geeft adviezen over het stoppen van woonoverlast.

Aanpak complexe woonoverlast

De gemeente doet er alles aan om woonoverlast op te lossen, samen met andere organisaties. U leest er meer over in het Actieplan Samen tegen woonoverlast 2019-2023.

Meer informatie

Heeft u vragen over een situatie van woonoverlast? Vul het online formulier in om overlast door te geven.

Of bel 14 010:

  • van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur
  • op zaterdag bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur

Kijk voor meer informatie over goed verhuurderschap op de pagina Woning verhuren.